Vyberete si některou z následujících situací a popusťte své fantazii uzdu. Dovolte vaší představivosti pustit vám takový imaginární film…
Ocitli jste se v situaci, kdy chcete nabízet své služby jako dodavatel, ale musíte projít u svého potenciálního klienta spolu s konkurenty výběrovým řízením. Jedním z požadavků je dodání podkladů s informacemi o vás či o týmu, který bude služby pro klienta zajišťovat. A tak přemýšlíte, jak se s touto klientovou kratochvílí se ctí a efektivně popasovat.
Nebo tu máme životní etapu, kdy zvažujete změnu svého uplatnění, protože nastal ten správný čas se hnout z místa. Přešlapujete na místě a moc dobře si uvědomujete, že je třeba udělat ten první a zároveň leckdy nejtěžší krok. Nevíte přesně, jaký krok si na počátku své cesty zvolit. Víte jen, že je dobré „nepřepálit start“ a postupovat po malých krocích, jako tomu je vždy, když s něčím novým začínáme, ať už je to sport, dieta, nebo jazykový kurz. Zároveň někde v temném koutě vaší hlavy dřímá myšlenka, že bude třeba udělat inventuru toho, s čím vynesete svou kůži na trh.
Také si můžete vybrat trošku černější scénář. Přišli jste o práci a musíte se od něčeho odrazit při hledání té nové. Za odrazový můstek můžete zcela jistě považovat „emocionální dno“, na které jste díky ztrátě zaměstnání dopadli. Něco vám však napovídá, že tahle kocovina plná hořkosti není zrovna ten správný a hlavně praktický nástroj, který by oslovil vašeho nového šéfa.
Pak tu máme také případ, kdy práci vůbec nehledáte, ale nebráníte se případným nabídkám. Jste sice v zaměstnání spokojeni, ale z nějakého důvodu potřebujete škádlit štěstěnu. Nebo je pro vás aktuálně důležité dostat se do obrazu, jakou máte na trhu práce hodnotu či možnosti. A protože je život někdy potvora, může se stát, že tohle vaše zvědavé pokoušení osudu přitáhne takovou nabídku, která se prostě neodmítá. No, a v takové chvíli je dobré mít informace o sobě připravené někde v pomyslném rukávu, ze kterého už je budete jen sypat.
Další růžovější možností může být to, že jste v nějaké soutěži, byli jste osloveni s nabídkou rozhovoru či přednášky, máte napsat odborný článek pro nějaký zajímavý časopis, ba dokonce dopisujete svou první knihu, nebo se vám naskytla jiná nabídka a všude požadují i váš osobní medailonek. Sedíte, koukáte do prázdna a bloumáte a bloumáte…nikde žádný základ, na kterém by se dalo stavět.
Stejně jako všechny cesty vedou do Říma, tak i v tomto případě mají všechny uvedené situace něco společné. Je tím jedna klíčová věc, do které se vyplatí investovat čas i energii, ať už jste si vybrali kterýkoli scénář. Ano, je to váš životopis.
Těch pár stránek informací o sobě je nástroj se specifickým účelem: zaujmout a zvítězit. Životopis není pouhým výčtem pracovní historie, ale je to reklama. Ano, je to reklama, vaše osobní! Když je životopis skvěle napsaný, přivádí jeho čtenáře ke stejnému prozření jako všechny dobré reklamy: „Pokud si koupíte tento produkt, získáte jasný užitek či výhody“. A o to tu přeci jde, nebo ne? Snažit se ze sebe vydat maximum a zároveň se ukázat v tom nejlepším světle – to je ta správná taktika, abychom opravdu vynikli a vyhráli nad konkurencí. Proto se čas a energie, které do své osobní reklamy investujete, vyplatí.
Ve své praxi se setkávám s různými skupinami lidí, kteří se liší tím, jak se k psaní svého životopisu staví. Do určité míry není zas tak důležité, proč životopis píšete, i když výše uvedený scénář ovlivňuje styl oné reklamy. Více podstatné je rozpoložení, ve kterém se do své životopisné kampaně pustíte.
Do první skupiny patří ti, kterým se s tužkou v ruce a nad prázdným papírem v hlavě rozsvítí červená kontrolka, jejich sebevědomí zvedne prst a oni cítí, jak se propadají do temných hlubin své mysli, kde je prázdno. Jediné, o co tam zakopnou, je panika, že nemají co nabídnout, nebo tomu málu nedokáží dát takové barvy, aby hrály v jejich prospěch. Pro takové lidi včetně vás, pokud se mezi ně řadíte, mám jedno ujištění – nejste v tom sami. Limitující mýty v hlavách těchto jedinců jsou přesně to, co mě baví vyvracet nejvíc. Možná to zní trošku škodolibě, ale v reálu to je úplně jinak. Své klienty vždy vyprovázím s úplně jiným elánem a hlavně se zkušeností, na které mohou a hlavně chtějí radostně stavět.
Pak tu máme jinou partu lidí. Moc dobře vědí, že pokud se nepochválí sami, nikdo jiný to za ně neudělá. Bravo! Toto je něco, s čím se ve své praxi setkávám méně často a je to škoda. Možná je to historie naší země, česká nátura nebo něco jiného, díky čemu jsme v umění dobře se prezentovat pozadu. Každopádně učíme se a posouváme se vpřed a jsem toho ráda svědkem, ale i účastníkem.
S dalšími klienty spolu probíráme jinou zásadní věc, kterou je, že papír sice snese vše, ale v případě životopisu to neplatí. Když se má člověk rozepsat o tom, co ví a umí, a je toho už celkem dost, je zde riziko, že se v tom ztratí on nebo čtenář. Jednoduše se najde velké množství informací, které chtějí tito lidé o sobě a svých kvalitách sdělit. V té chvíli je nezbytné, aby takové sdělení mělo hlavu a patu a to, co je mezi tím, dávalo smysl, bylo přehledné a vypovídající. Zároveň se v zajetí takového úsilí nevyplácí přeskočit do opačného extrému – být skoupí na slovo a zaměřit se jen na suché podání osekaných avšak o to víc úderných faktů. Oba styly pojetí životopisu mají predispozice k tomu odradit jistou dávkou chvástání či zmatečnosti, které se na čtenáře sypou z prostor mezi řádky.
Ať už se jedná o zaměstnavatele, dodavatele nebo jiného zájemce o naše znalosti a dovednosti, hraje těch pár stránek opravdu významnou roli. Přesvědčit někoho, že my máme přesně to, co je pro něj přínosné, a motivovat ho k tomu, aby s námi navázal kontakt a následnou spolupráci, má určitá pravidla.
Najít rovnováhu mezi málem a křiklavým příliš je úkol nelehký, avšak je zvládnutelný. Mít na paměti, že méně je někdy opravdu více, se vyplatí. V náš prospěch hraje i rozhodnutí zůstat nohama na zemi, nevymalovat vše v těch nejrůžovějších barvách a nedostat se díky tomu někam, kde nemáme být. Ostatně to samé radím svým klientům i v rámci příprav na pohovor. Dá se to shrnout do otřepaného klišé „Buďte sami sebou“, na kterém je však velký kus pravdy.
Zároveň je nápomocné, pokud se přístup, kdy je psaní životopisu jen o něco méně nepříjemné než vyplnění daňového přiznání, neujme vlády. Chceme někoho přeci oslovit a naklonit na svou stranu, přesvědčit ho o svým kvalitách a jeho dobré volbě. Psát životopis v náladě, ve které se nacházíme v čekárně u zubaře, je zaručený bojkot vašeho úspěchu.
Když si ale uvědomíte, že výborně napsaný životopis může být vaše vstupenka k vysněné práci, zakázce, nebo posloužit jako poutavá vizitka, která krásně dokreslí vaši tvorbu, dostaví se mnohem více nadšení a motivace pro vytvoření nepřehlédnutelného mistrovského kousku.
Pokud si chcete ujasnit to, jak vše, co umíte, vymáčknout ze sebe, aby to mělo šťávu i na papíře, neváhejte mě kontaktovat. Pokud v tom máte jasno, gratuluji. Každopádně je prima, když máte, byť i jen pro kontrolu, kam nahlédnout. Pak vám třeba přijde vhod můj eBook, který je volně ke stažení.